Wszystkie bestsellery
  • Banner

z225a-cieplo-wlasciwe-cial-stalych-mosiadz.jpg
  • z225a-cieplo-wlasciwe-cial-stalych-mosiadz.jpg

Z225a - Ciepło właściwe ciał stałych - mosiężny walec

Z225a
205,00 zł
Brutto
Ilość

Opis

Zestaw ten zawiera mosiężny walec do wyznaczania ciepła właściwego materiału.

Budowa/Opis techniczny:
Walec ma masę około 1000 g, a jego wymiary są następujące: d = 40 mm, h = 102 mm, stalowy d = 44 mm, h – 91 mm. Posiada dwa otwory równoległe do osi: idący wzdłuż osi otwór na grzałkę, średnicy ok. 12 mm oraz umieszczony z boku otwór o średnicy ok. 7 mm na termometr (niezałączony w zestawie, do kupienia jako Zestaw nr 53. Termometr alkoholowy o zakresie pomiarowym -10 ÷ 100°C).

Działanie:
Po wybraniu walca i umieszczeniu w nim grzałki oraz termometru, czekamy aż ten ostatni wskaże temperaturę początkową materiału i ją notujemy.
Grzałkę podłączamy do źródła napięcia stałego 12 V (na przykład Zestaw nr 93. Zasilacz szkolny prądu stałego i przemiennego 0-13 V/6 A lub Zestaw nr 96. Zasilacz prądu stałego 0-30V/0-3 A z płynną regulacją napięcia i natężenia prądu) i zaczynamy mierzyć czas ogrzewania. Ciepło dostarczone do walca Q możemy obliczyć znając moc grzałki P i czas ogrzewania t (Q = Pt) albo też korzystając z bieżących wskazań amperomierza i woltomierza włączonych w obwód obliczyć dokładnie zużywaną moc jako iloczyn napięcia U na grzałce i natężenia płynącego przez nią prądu I, wtedy Q = UIt.
Dzieląc dostarczoną energię cieplną Q przez masę walca m i odczytany z termometru przyrost jego temperatury T otrzymujemy ciepło właściwe materiału, z jakiego wykonano dany walec (c = Q/mT).
Wskazówki: dobrze jest zadbać o izolację termiczną zewnętrznej strony walca w trakcie doświadczenia, jak również o dobre przewodnictwo cieplne między grzałką i walcem jak i walcem i termometrem – można do tego celu użyć nieco wody lub oleju, wlanych do otworów przeznaczonych na te przyrządy.

Wykorzystanie zgodnie z podstawą programową:
III etap edukacyjny, punkt 2., podpunkt 10) „Uczeń posługuje się pojęciem ciepła właściwego (...)"; IV etap edukacyjny, punkt 5., podpunkt 12) „Uczeń wykorzystuje pojęcie ciepła właściwego oraz ciepła przemiany fazowej w analizie bilansu cieplnego", punkt. 7., podpunkt 6) „Uczeń oblicza pracę wykonaną podczas przepływu prądu przez różne elementy obwodu oraz moc rozproszoną na oporze"
IV etap edukacyjny, punkt 13., wymagania doświadczalne, podpunkt 3.: uczeń przeprowadza doświadczenie związane z wyznaczeniem ciepła właściwego.

Wygląd produktu na zdjęciu może odbiegać od wyglądu produktu w rzeczywistości.

Szczegóły produktu
Z225a
3 Przedmioty
Nowy
16 innych produktów w tej samej kategorii:

kod produktu: Z020

Z020 - Zestaw trzech sprężyn

Zestaw zawiera trzy jednakowe sprężyny o dł. 20 cm oraz dwa trójkątne uchwyty. Sprężyny można łączyć bezpośrednio, tworząc sprężynę o dł. 40 cm albo 60 cm, lub za pomocą trójkątnych uchwytów, konstruując sprężynę o innym współczynniku sprężystości
Cena 30,00 zł
Więcej
W magazynie

kod produktu: Z003

Z003 - Półkule magdeburskie

Zestaw stanowią dwie przyssawki o średnicy 12 cm, pełniące rolę „półkul magdeburskich”. Za ich pomocą można zademonstrować istnienie ciśnienia atmosferycznego, powtarzając (bez użycia pompy próżniowej) doświadczenie wykonane przez Ottona von Guerickego
Cena 59,00 zł
Więcej
W magazynie
Zobacz także

kod produktu: Z037

Z037 - Kalorymetr

Zestaw zawiera aluminiowy kalorymetr o średnicy 10 cm i wysokości 11 cm. Pojemność naczynia wewnętrznego wynosi 200 cm3. Kalorymetr posiada plastikową przykrywkę z mieszadełkiem, otworem wlewowym i otworem przeznaczonym dla termometru.
Cena 75,00 zł
Więcej
W magazynie

kod produktu: Z096

Z096 - Zasilacz prądu stałego 0-30V/0-3 A z płynną regulacją napięcia i natężenia prądu

Uniwersalny zasilacz szkolny wyposażony w ciągłą regulację wyjściowego, stabilizowanego napięcia stałego w zakresie 1–30 V lub stabilizowanego natężenia prądu w zakresie 0–3 A oraz w cyfrowe wskaźniki napięcia oraz natężenia prądu wyjściowego
Cena 325,00 zł Cena podstawowa 375,00 zł
Więcej
W magazynie