Wszystkie bestsellery
  • Baner EduVis pomoce dydaktyczne - ta sama jakość

    Baner EduVis pomoce dydaktyczne - ta sama jakość
z225a-cieplo-wlasciwe-cial-stalych-mosiadz.jpg
  • z225a-cieplo-wlasciwe-cial-stalych-mosiadz.jpg

Z225a - Ciepło właściwe ciał stałych - mosiężny walec

Z225a
205,00 zł
Brutto
Ilość

Opis

Zestaw ten zawiera mosiężny walec do wyznaczania ciepła właściwego materiału.

Budowa/Opis techniczny:
Walec ma masę około 1000 g, a jego wymiary są następujące: d = 40 mm, h = 102 mm, stalowy d = 44 mm, h – 91 mm. Posiada dwa otwory równoległe do osi: idący wzdłuż osi otwór na grzałkę, średnicy ok. 12 mm oraz umieszczony z boku otwór o średnicy ok. 7 mm na termometr (niezałączony w zestawie, do kupienia jako Zestaw nr 53. Termometr alkoholowy o zakresie pomiarowym -10 ÷ 100°C).

Działanie:
Po wybraniu walca i umieszczeniu w nim grzałki oraz termometru, czekamy aż ten ostatni wskaże temperaturę początkową materiału i ją notujemy.
Grzałkę podłączamy do źródła napięcia stałego 12 V (na przykład Zestaw nr 93. Zasilacz szkolny prądu stałego i przemiennego 0-13 V/6 A lub Zestaw nr 96. Zasilacz prądu stałego 0-30V/0-3 A z płynną regulacją napięcia i natężenia prądu) i zaczynamy mierzyć czas ogrzewania. Ciepło dostarczone do walca Q możemy obliczyć znając moc grzałki P i czas ogrzewania t (Q = Pt) albo też korzystając z bieżących wskazań amperomierza i woltomierza włączonych w obwód obliczyć dokładnie zużywaną moc jako iloczyn napięcia U na grzałce i natężenia płynącego przez nią prądu I, wtedy Q = UIt.
Dzieląc dostarczoną energię cieplną Q przez masę walca m i odczytany z termometru przyrost jego temperatury T otrzymujemy ciepło właściwe materiału, z jakiego wykonano dany walec (c = Q/mT).
Wskazówki: dobrze jest zadbać o izolację termiczną zewnętrznej strony walca w trakcie doświadczenia, jak również o dobre przewodnictwo cieplne między grzałką i walcem jak i walcem i termometrem – można do tego celu użyć nieco wody lub oleju, wlanych do otworów przeznaczonych na te przyrządy.

Wykorzystanie zgodnie z podstawą programową:
III etap edukacyjny, punkt 2., podpunkt 10) „Uczeń posługuje się pojęciem ciepła właściwego (...)"; IV etap edukacyjny, punkt 5., podpunkt 12) „Uczeń wykorzystuje pojęcie ciepła właściwego oraz ciepła przemiany fazowej w analizie bilansu cieplnego", punkt. 7., podpunkt 6) „Uczeń oblicza pracę wykonaną podczas przepływu prądu przez różne elementy obwodu oraz moc rozproszoną na oporze"
IV etap edukacyjny, punkt 13., wymagania doświadczalne, podpunkt 3.: uczeń przeprowadza doświadczenie związane z wyznaczeniem ciepła właściwego.

Wygląd produktu na zdjęciu może odbiegać od wyglądu produktu w rzeczywistości.

Szczegóły produktu
Z225a
3 Przedmioty
Nowy
16 innych produktów w tej samej kategorii:

kod produktu: Z130

Z130 - Podwójny stożek

Równia pochyła utworzona z dwóch szyn, których rozstaw zmniejsza się z ich wysokością, służy do ukazania paradoksalnego ruchu \"pod górę\" dzięki sile ciężkości (środek masy). Wykazuje go bryła złożona z dwóch stożków sklejonych podstawami. Doświadcz
Cena 80,00 zł
Więcej
W magazynie

kod produktu: Z004

Z004 - Zestaw do demonstracji oddziaływania bezpośredniego i na odległość, zasady zachowania pędu oraz badania ruchu jedno

Zestaw składa się z metalowego toru z podziałką oraz czterech metalowych i trzech szklanych kulek. Za jego pomocą można zademonstrować oddziaływanie bezpośrednie i „na odległość”, zilustrować zasadę zachowania pędu i badać ruch jednostajnie przyspieszony
Cena 69,00 zł
Więcej
W magazynie

kod produktu: Z003

Z003 - Półkule magdeburskie

Zestaw stanowią dwie przyssawki o średnicy 12 cm, pełniące rolę „półkul magdeburskich”. Za ich pomocą można zademonstrować istnienie ciśnienia atmosferycznego, powtarzając (bez użycia pompy próżniowej) doświadczenie wykonane przez Ottona von Guerickego
Cena 59,00 zł
Więcej
W magazynie

kod produktu: Z005

Z005 - Zestaw do demonstracji oddziaływania bezpośredniego i na odległość, zasady zachowania pędu, badania ruchu jednostaj

Metalowy tor z podziałką, cztery metalowe kulki, trzy szklane, rurka z cieczą z pęcherzykiem powietrza, pisak - do demonstracji oddziaływania bezpośredniego, „na odległość”, zas. zachowania pędu, badania ruchu jednostajnego, jednostajnie przyspieszonego
Cena 109,00 zł Cena podstawowa 119,00 zł
Więcej
W magazynie
Zobacz także

kod produktu: Z037

Z037 - Kalorymetr

Zestaw zawiera aluminiowy kalorymetr o średnicy 10 cm i wysokości 11 cm. Pojemność naczynia wewnętrznego wynosi 200 cm3. Kalorymetr posiada plastikową przykrywkę z mieszadełkiem, otworem wlewowym i otworem przeznaczonym dla termometru.
Cena 75,00 zł
Więcej
Obecnie brak na stanie

kod produktu: Z096

Z096 - Zasilacz prądu stałego 0-30V/0-3 A z płynną regulacją napięcia i natężenia prądu

Uniwersalny zasilacz szkolny wyposażony w ciągłą regulację wyjściowego, stabilizowanego napięcia stałego w zakresie 1–30 V lub stabilizowanego natężenia prądu w zakresie 0–3 A oraz w cyfrowe wskaźniki napięcia oraz natężenia prądu wyjściowego
Cena 325,00 zł Cena podstawowa 375,00 zł
Więcej
W magazynie