Wszystkie bestsellery
  • Baner EduVis pomoce dydaktyczne - ta sama jakość

    Baner EduVis pomoce dydaktyczne - ta sama jakość
z289-zestaw-nr-289-tor-na-podstawie-do-rozpedzania-kul-do-zderzen-sprezystych-i-niesprezystych.jpg
  • z289-zestaw-nr-289-tor-na-podstawie-do-rozpedzania-kul-do-zderzen-sprezystych-i-niesprezystych.jpg
  • z289-zestaw-nr-289-tor-na-podstawie-do-rozpedzania-kul-do-zderzen-sprezystych-i-niesprezystych.jpg_product

Z289 - Tor na podstawie do rozpędzania kul oraz badania zderzeń sprężystych i niesprężystych.

Z289
110,00 zł
Brutto
Ilość

Opis

Przedstawiany zestaw pozwala na jakościowe oraz ilościowe przeprowadzenie doświadczeń w celu prezentacji lub badania przebiegu zderzeń sprężystych i niesprężystych, centralnych i niecentralnych kul o jednakowych bądź różnych masach. W doświadczeniach z wykorzystaniem tego sprzętu można badając zderzenia wykorzystywać lub dowodzić zasady zachowania pędu i zasady zachowania energii kinetycznej.

Budowa/Opis techniczny:
W skład zestawu wchodzi:

  • dwie kulki stalowe o masach ok. 8,5 g i średnicach ok. 13 mm, jedna kulka szklana o masie ok. 2,4 g i średnicy ok. 12 mm, wydrążona kula drewniana o masie ok. 2,9 g i średnicy ok. 25 mm;
  • odpowiednio wygięty tor do rozpędzania kulek wraz z mosiężną podstawą do położenia na krawędzi stołu, markerem początkowej pozycji kul, podstawką pod kulę-cel oraz pionem. Wysokość toru to ok. 12 cm, długość urządzenia w poziomie ok. 26 cm.

Nie wchodzące w skład zestawu:

  • kartka białego papieru oraz kalka kopiująca do znaczenia punktów upadku kul;

Działanie:
Po położeniu toru na krawędzi stołu kładziemy na poziomym fragmencie toru przy jego końcu jedną z kulek, którą chcemy rozpędzać. Ustawiamy drugą kulę-cel na wgłębieniu śruby na końcu toru (ta z łbem w dół, z przewieszonym pionem – w razie konieczności luzujemy nakrętkę aretującą od spodu). Wkręcając/wykręcając ją ustalamy wysokość kuli-celu tak, aby była na tym samym poziomie co kula uderzająca.
Wykorzystując dołączony pion, zawieszony na śrubie podtrzymującej kulę uderzaną, otrzymujemy projekcję punktu zderzenia na podłogę. Tam kładziemy papier i na nim, stroną kopiującą do dołu, kalkę kopiującą (nie załączone w zestawie). Zaznaczamy punkt zderzenia i prowadzimy doświadczenie – upuszczamy ze szczytu toru kulę uderzającą, następuje zderzenie i kule spadają na kalkę, odbijając na papierze ślad uderzenia w podłogę. To samo powtarzamy kilkakrotnie, aby poznać rozrzut wyników. Po kilku powtórzeniach zdejmujemy kalkę i otaczamy rysując kółka uzyskane obrazy punktów upadku obu kul oddzielnie. Wykorzystując linijkę i ewentualnie kątomierz prowadzimy analizę otrzymanych rezultatów.
Zmianę kąta uderzenia otrzymujemy odaretowując śrubkę (łbem do góry, nacięcie krzyżowe), która utrzymuje wspornik ze śrubą podtrzymującą kulę uderzaną, skręcenie tego wspornika do pożądanej pozycji i przykręcenie wspomnianej śruby.
Zmiana zderzenia sprężystego na niesprężyste uzyskujemy dzięki użyciu wydrążonej kuli drewnianej: zaślepiamy ją z jednej strony np. taśmą samoprzylepną, ustawiamy na śrubie podtrzymującej (korygujemy jej wysokość tak, aby kula uderzająca mogła wpaść w środek kuli drewnianej i zostać „złapana"). Zderzenie zakończy się połączeniem ciała uderzającego i uderzanego.

Informacje praktyczne:
W zależności od prędkości uderzającej kuli potrzeba od 1 do 2 arkuszy kalki na długość; w zależności od kąta uderzenia od 1 do 2 na szerokość.
Przy wysokości stołu ok. 75 cm, maksymalnej wysokości, z której wypuszczamy stalową kulę uderzającą (pod śrubką na górze toru) i zderzenia centralnego odległość, na jaką odskoczy kula stalowa to ok. 40 cm, zaś kula szklana – 60 cm.

Wygląd produktu na zdjęciu może odbiegać od wyglądu produktu w rzeczywistości.

Szczegóły produktu
Z289
1 Przedmiot
Nowy
16 innych produktów w tej samej kategorii:

kod produktu: Z025

Z025 -Sprężyna do demonstracji fali podłużnej

Metalowa sprężyna ma 160 przylegających zwojów, jej długość wynosi 11 cm, a średnica 8 cm. Długość rozciągniętej sprężyny dochodzi do 10 m. Za jej pomocą można efektownie pokazać rozchodzenie się fali podłużnej oraz odbijanie się fali na końcach sprężyny
Cena 95,00 zł
Więcej
W magazynie

kod produktu: Z130

Z130 - Podwójny stożek

Równia pochyła utworzona z dwóch szyn, których rozstaw zmniejsza się z ich wysokością, służy do ukazania paradoksalnego ruchu \"pod górę\" dzięki sile ciężkości (środek masy). Wykazuje go bryła złożona z dwóch stożków sklejonych podstawami. Doświadcz
Cena 80,00 zł
Więcej
W magazynie
Zobacz także

kod produktu: Z005

Z005 - Zestaw do demonstracji oddziaływania bezpośredniego i na odległość, zasady zachowania pędu, badania ruchu jednostaj

Metalowy tor z podziałką, cztery metalowe kulki, trzy szklane, rurka z cieczą z pęcherzykiem powietrza, pisak - do demonstracji oddziaływania bezpośredniego, „na odległość”, zas. zachowania pędu, badania ruchu jednostajnego, jednostajnie przyspieszonego
Cena 109,00 zł Cena podstawowa 119,00 zł
Więcej
W magazynie