Wszystkie bestsellery
  • Baner EduVis pomoce dydaktyczne - ta sama jakość

    Baner EduVis pomoce dydaktyczne - ta sama jakość
c004.jpg
  • c004.jpg

C004 - Zestaw do spalań

C004

Zestaw do spalań to komplet sprzętu i szkła niezbędny do pokazu spalania substancji stałych i ciekłych w gazach, np. w powietrzu, tlenie, tlenku węgla(IV), chlorze.

63,00 zł
Brutto
Ilość

Opis

Zestaw do spalań to komplet sprzętu i szkła niezbędny do pokazu spalania substancji stałych i ciekłych w gazach, np. w powietrzu, tlenie, tlenku węgla(IV), chlorze. Zestaw składa się z cylindra do spalań, szklanej nakrywki, dwóch łyżek do spalań (jedna stalowa, druga mosiężna) oraz z palnika spirytusowego. Za pomocą tego zestawu można spalać siarkę, fosfor, węgiel, magnez, a nawet sód. Zestaw może być stosowany na wszystkich etapach edukacyjnych: na lekcjach przyrody w szkole podstawowej oraz na lekcjach chemii w gimnazjum i liceum.

Wykonaj doświadczenia razem z EduVis: Spalanie pierwiastków w powietrzu / tlenie

Potrzebne materiały i przyrządy:

  1. Zestaw do spalań (Chemiczny zestawu nr 4)
  2. Probówki (Chemiczny zestaw nr 16)
  3. Statyw z łapą do probówek (Chemiczny zestawu nr 20)

Potrzebne odczynniki:

  1. Siarka (proszek)
  2. Magnez (wióry lub wstążka)
  3. Fosfor czerwony (proszek)

Opisy doświadczeń:

We wszystkich poniższych doświadczeniach można napełnić cylinder do spalań tlenem, wytworzonym przez rozkład termiczny manganianu(VII) potasu (patrz: opis zestawu nr 6 do generowania gazów). Spalanie w tlenie będzie przebiegać gwałtowniej niż w powietrzu, jednakże prowadzi zasadniczo do tych samych produktów, zatem z punktu widzenia końcowych efektów doświadczenia spalanie w powietrzu jest równie dobre. Niektóre pierwiastki podczas spalania w powietrzu reagują też z azotem (np. magnez), jednak nie zmienia to obserwacji i wniosków płynących z doświadczeń.
Konieczne jest zachowanie podstawowych środków ostrożności – okularów ochronnych, ewentualnie rękawic. Zaleca się przygotowanie płytki ceramicznej (np. zwykłego kawałka glazury), na którą można bezpiecznie odłożyć gorącą łyżeczkę do spalań.

1. Spalanie siarki

Niewielką ilość sproszkowanej siarki (ok 0.3-0.5 g) należy umieścić na łyżeczce do spalań i umieścić w płomieniu palnika spirytusowego, aż do zapłonu siarki (w razie potrzeby przechylić nieco łyżeczkę, aby zapewnić kontakt siarki z płomieniem). Gdy siarka zacznie się palić należy umieścić łyżeczkę w cylindrze do spalań i przykryć go szkiełkiem zegarkowym. Cylinder wypełni się białym dymem – dwutlenkiem siarki.
Po reakcji należy wyjąć łyżeczkę do spalań z cylindra, a do cylindra wlać ok 20 ml wody (najlepiej zimnej). Okrężnymi ruchami należy mieszać zawartość cylindra, aż znacząca część dymu rozpuści się w wodzie. Przy pomocy papierka wskaźnikowego należy zbadać odczyn powstałej substancji. Podczas przeprowadzania doświadczenia można w kilku momentach spytać uczniów o ich przewidywania (Co jest produktem reakcji spalania? Czy powstały dym reaguje z wodą? Co jest produktem? Jak można zbadać właściwości produktu?)

2. Spalanie magnezu i fosforu

W przypadku spalania pozostałych zaproponowanych pierwiastków należy postępować tak samo jak w przypadku siarki. Należy zwrócić uwagę, że magnez jest dość trudno zapalny, więc do jego zapalenia może okazać się konieczne użycie palnika gazowego (zamiast lampki spirytusowej). Powstające tlenki mają charakter kwasowy bądź zasadowy. Przez dodanie wody do cylindra zawierającego produkty spalania można uzyskać odpowiednie kwasy (bądź zasady) i wykazać ich obecność przy użycu papierków wskaźnikowych lub fenoloftaleiny.
We wszystkich przypadkach zaleca się używanie na początku niewielkich ilości substancji (0.3-0.5 g; objętościowo nie więcej niż ziarno kawy) i ewentualnie powtórzenie doświadczenia z nieco większą ilością.

Produkty spalania powyższych substancji nie są trujące, jednak mogą wykazywać pewne działanie drażniące. Zaleca się w miarę możliwości przeprowadzenie doświadczeń pod wyciągiem, lub przewietrzenie pracowni tuż po eksperymencie.

Wykorzystanie zgodnie z podstawą programową:
III etap edukacyjny, punkt 3, podpunkty: 1), 2); punkt 6, podpunkty: 3), 6),
IV etap edukacyjny, zakres rozszerzony, punkt 5., podpunkty 7),8), 9),11); punkt 8, podpunkty: 2)

Wygląd produktu na zdjęciu może odbiegać od wyglądu produktu w rzeczywistości.

Szczegóły produktu
C004
61 Przedmioty
Nowy
16 innych produktów w tej samej kategorii:

kod produktu: C016

C016 - Zestaw probówek

Zestaw zawiera 30 probówek, po 10 w trzech różnych rozmiarach. Probówki to podstawowe szkło laboratoryjne, które powinno znajdować się w wyposażeniu każdej szkolnej pracowni chemicznej. Mogą być wykorzystywane do doświadczeń uczniowskich i pokazów
Cena 40,00 zł
Więcej
W magazynie

kod produktu: C033

C033 - Minidetektor przewodnictwa

Przyrząd służy do badania przewodnictwa elektrycznego zarówno ciał stałych, jak i ciekłych. Wystarczy dotknąć elektrodami badanej substancji i obserwować osadzoną w obudowie diodę. Minidetektor stanowi doskonałe uzupełnienie uczniowskiego zestawu do
Cena 74,00 zł
Więcej
W magazynie

kod produktu: C023

C023 - Trójnóg metalowy

Wykonany ze stali nierdzewnej trójnóg metalowy o wysokości 18 cm może być niezbędnym uzupełnieniem palnika, przede wszystkim gazowego o wysokości nieprzekraczającej 15,5 cm, (w mniejszym stopniu, ze względu na wysokość, palnika spirytusowego, który
Cena 39,00 zł
Więcej
W magazynie

kod produktu: C014

C014 - Zestaw łyżeczek porcelanowych

W skład zestawu wchodzą trzy łyżeczki porcelanowe przeznaczone do przenoszenia substancji chemicznych. Zestaw ten może być wykorzystany zarówno przez uczniów, jak i nauczycieli na wszystkich etapach kształcenia...
Cena 29,00 zł
Więcej
W magazynie

kod produktu: C022

C022 - Zestaw korkoborów z ostrzałką

Zastaw zawiera ostrzałkę oraz 12 korkoborów w różnych rozmiarach. Każdy z nich służy do wycinania otworów w korkach lub zatyczkach gumowych i innych miękkich materiałach. Jest elementem wyposażenia każdej pracowni chemicznej na wszystkich etapach
Cena 118,00 zł
Więcej
W magazynie