Wszystkie bestsellery
  • Baner EduVis pomoce dydaktyczne - ta sama jakość

    Baner EduVis pomoce dydaktyczne - ta sama jakość
c006.jpg
  • c006.jpg

C006 - Zestaw do generowania gazów

C006

Zestaw do generowania gazów składa się z 3 probówek z bocznym tubusem oraz dopasowanych do nich średnicą dwóch korków i węży gumowych o długości 30 cm…

39,00 zł
Brutto
Ilość

Opis

Zestaw do generowania gazów składa się z 3 probówek z bocznym tubusem oraz dopasowanych do nich średnicą dwóch korków i węży gumowych o długości 30 cm. Może być wykorzystany na wszystkich etapach kształcenia w szkole podstawowej na lekcjach przyrody, a w szkołach gimnazjalnej i ponadgimnazjalnej na lekcjach chemii. Zestaw służy do otrzymywania gazów, np. wodoru, tlenu, tlenku węgla(IV), amoniaku, chlorowodoru, metanu, etanu oraz etynu. Za pomocą zestawu można przeprowadzić zarówno eksperymenty uczniowskie, jak i pokazy nauczyciela.

Wykonaj doświadczenia razem z EduVis: Generowanie gazów

Potrzebne materiały i przyrządy:

  1. Zestaw do generowania gazów (Chemiczny zestawu nr 6)
  2. Wanienka do zbierania gazów (Chemiczny zestaw nr 26)
  3. Zestaw probówek (Chemiczny zestaw nr 16)
  4. Statyw z łapą do probówek (Chemiczny zestaw nr 20)
  5. Lampka spirytusowa (Chemiczny zestaw nr 39)

Potrzebne odczynniki:

  1. Kwas solny ( ok. 5% r-r) lub kwas octowy (20% r-r)
  2. Węglan wapnia (opcjonalnie kreda))
  3. Manganian(VII) potasu

Opisy doświadczeń:

1. Wytwarzanie dwutlenku węgla

Należy przygotować zestaw wg rysunku 1. Do probówki z bocznym tubusem należy wlać ok 5 ml kwasu solnego lub octowego i wrzucić kilka granulek (ok 1 g) węglanu wapnia (ewentualnie kawałek kredy). Zatkać probówkę i obserwować zbieranie się gazu w probówce z odwróconym dnem.

Zestaw do wytwarzania i zbierania gazow

Po napełnieniu probówki dwutlenkiem węgla należy, bez wyjmowania jej spod powierzchni wody, zatkać jej wylot kciukiem i dopiero wtedy wyjąć. Identyfikacji gazu można dokonać przez włożenie płonącego łuczywa (lub zapałki) do probówki – płomień natychmiast zgaśnie. Dla porównania wykonać podobny test dla zwykłej probówki zawierającej powietrze. Zaleca się doświadczalne dobranie ilości węglanu wapnia, gdyż zbyt duża ilość wrzucona do probówki spowoduje pienienie i przedostanie się cieczy do bocznego tubusa probówki. Najlepiej jest użyć 3-4 kawałki wielkości ziarna kawy.

2. Wytwarzanie tlenu

Należy przygotować zestaw wg rysunku 1 z tą różnicą, że pod probówką należy umieścić lampkę spirytusową, a probówka powinna być ustawiona skośnie, aby zwiększyć powierzchnię ogrzewania. Do probówki wsypać ok 2-3g manganianu(VII) potasu (KMnO4) i rozpocząć ogrzewanie. Po chwili rozpocznie się wydzielanie gazu, który będzie wypierał wodę z probówki w misce. Wskazane jest zebranie wydzielającego się tlenu także do drugiej probówki, gdyż pierwsza będzie zawierać sporo powietrza wypchniętego z probówki ogrzewanej i gumowego węża.

Probówkę napełnioną tlenem należy jeszcze pod powierzchnią wody zatkać kciukiem, wyjąć i umieścić w statywie, szybkim ruchem odejmując kciuk i zastępując go korkiem. Identyfikację gazu można przeprowadzić wkładając do probówki żarzące się łuczywo, które rozbłyśnie płomieniem. Dla porównania wykonać podobny test dla probówki zawierającej powietrze. Należy zwrócić uwagę, iż przerwanie ogrzewania spowoduje spadek ciśnienia w ogrzewanej probówce, co może skutkować zassaniem wody znajdującej się w misce, a w efekcie pęknięcie rozgrzanej probówki w statywie. Aby tego uniknąć, należy przed przerwaniem ogrzewania wyjąć koniec węża gumowego z wody, wyjąć korek z ogrzewanej probówki lub zdjąć końcówkę węża z tubusa.

Wykorzystanie zgodnie z podstawą programową:
III etap edukacyjny, punkt 3., podpunkty: 1), 2); punkt 4. podpunkty: 2)
IV etap edukacyjny, zakres rozszerzony, punkt 8., podpunkt 7)

Wygląd produktu na zdjęciu może odbiegać od wyglądu produktu w rzeczywistości.

Szczegóły produktu
C006
272 Przedmioty
Nowy
16 innych produktów w tej samej kategorii:

kod produktu: C025

C025 - Zestaw kolb stożkowych z lejkiem

W skład zestawu wchodzą wykonane ze szkła dwie kolby stożkowe (erlenmajerki) o pojemności 50 ml i 100 ml oraz lejek. Elementy zestawu stanowią niezbędne wyposażenie pracowni chemicznej. Kolby stożkowe mogą służyć do ogrzewania, przechowywania substancji
Cena 27,00 zł
Więcej
W magazynie

kod produktu: C020

C020 - Statyw laboratoryjny

Zestaw zawiera elementy statywu laboratoryjnego – podstawowego wyposażenia każdej pracowni chemicznej. W skład kompletu wchodzi trójkątna podstawa, kolumna statywu, przedłużenie kolumny, zaciski (4 sztuki), dwa kółka (jedno o średnicy 50 mm, drugie 80 mm)
Cena 360,00 zł
Więcej
W magazynie

kod produktu: C037

C037 - Uniwersalne papierki wskaźnikowe

Uniwersalne papierki wskaźnikowe (nawinięte na szpulę, o szerokości 8 mm i długości 5 m) pozwalają oszacować wartość pH badanego roztworu w skali 0–14. Mogą być wykorzystane na wszystkich etapach kształcenia na lekcjach przyrody, chemii, biologii i fizyki
Cena 20,00 zł
Więcej
W magazynie

kod produktu: C017

C017 - Termometr alkoholowy

Termometr o długości 10 cm, wykonany ze szkła, wypełniony alkoholem, służy do pomiaru temperatury w zakresie od 0°C do 50°C. Może być wykorzystany zarówno przez uczniów, jak i nauczycieli na wszystkich etapach kształcenia – w szkole podstawowej na
Cena 15,00 zł
Więcej
W magazynie

kod produktu: C016

C016 - Zestaw probówek

Zestaw zawiera 30 probówek, po 10 w trzech różnych rozmiarach. Probówki to podstawowe szkło laboratoryjne, które powinno znajdować się w wyposażeniu każdej szkolnej pracowni chemicznej. Mogą być wykorzystywane do doświadczeń uczniowskich i pokazów
Cena 40,00 zł
Więcej
W magazynie

kod produktu: C018

C018 - Zestaw metalowych pęset

W skład zestawu wchodzą trzy metalowe pęsety przeznaczone do chwytania i przenoszenia niewielkich ilości substancji lub przedmiotów, których właściwości, np. temperatura bądź mały rozmiar, uniemożliwiają manipulację za pomocą rąk. Używając metalowych
Cena 25,00 zł
Więcej
W magazynie